Recent Posts

Tuesday 8 July 2014

Pavlova and Tips

Salam Ramadhan Al- Mubarak to all Muslim. Hari ni hari ke sepuluh dah kita berpuasa. Memandangkan aku dan mak datang bercuti kat umah kak long dan kakak-kakak yang lain. So terpanggil nak buat pavlova ni atas permintaan kak long. Memang kak long sekeluarga suka pavlova. Kalau kek kureng.

Ekceli sebelum ni dah banyak kali buat, cuma bila dah lama tak buat pavlova macam tak menjadi. Lagipun pavlova ni kan manja sikit. Salah step dah hancuss.

So biasalah...google mana yang patut, kasi up balik aku punya rupa pavlova ni (macam  bagus je)
pastu try apply bila buat nanti.

Hasil kerjasama aku dan google, maka berjayalah aku buat (walau tak perfect) tapi bagi aku puas hatilah sebab tak crack kat tepi tu..cantik je...suka!

Aku tengok tips dari blog Kak Yani TheKitchenGuardian dan resepi pun dari blog dia jugak. Credit to her



Aku guna buah strawberri & black grapes je. Asalkan masam dan boleh imbang rasa manis dari pavlova tu dah takpe kan. :) Kalau korang nak tambah lagi pun boleh ikut suka

Jom kita tengok resepi

4 putih telur (seeloknya guna fresh eggs)
220 gula castor
1 st esen vanilla - aku tambah
1 st cuka
2 sb tepung jagung


Method
Panaskan oven 150C. Pastikan mangkuk yang nak guna takde habuk atau minyak.

Putar putih telur guna medium speed sampai stiff peak selama 3 minit. Kemudian tambah gula satu sudu besar pukul selama 30 saat sebelum tambah lagi sesudu besar.

Bila dah habiskan gula, putar lagi selama 4-6 minit dengan medium speed. Kemudian tambah tepung jagung, esen vanilla dan cuka. Mix dengan spatula perlahan-lahan ye sampai sebati semuanya.

Kemudian bakar, selama 1 1/2 jam suhu 130C atau sampai masak.

Bila dah masak , biarkan je pavlova tu sejuk dalam oven. Tipsnya aku tak bukak pintu oven, biarkan dia sejuk. Jadi takdelah pavlova anda merekah nanti.
Cuma merekah sikit je kat atas, takpe sebab kita akan letak krim dan buah kan.  :) :)

Untuk krim, boleh beli whipping cream then putar kental ye. Kemudian susun buah atas pavlova. Letak dalam peti. Sedap makan sejuk-sejuk.

0 comments:

Post a Comment