Recent Posts

Tuesday 17 June 2014

Resepi Spaghetti Carbonara Cheese

Resepi ni saje je buat. Nak penuhi permintaan mak aku. Jangan main-main. Mak aku punya taste Italian tau selain masakan Melayu. Kekeke.

Tekak aku tekak melayu je. Tapi kalu kena sogok masakan lain-lain aku telan je. Bukan berkira sangat asalkan dapat makan dan kenyang. Hmm masa mula-mula nak buat resepi ni aku dok lah mencari-cari resepi carbonara cheese kat google. 
Yelah, aku bukan terer pun masak masakan macam ni. Sebab aku tak minat, automatik aku pun tak reti masak makanan tersebut ye. 

Sebelum ni down sebab aku buat spaghetti bolognese yang bagi aku tak berapa sedap di tekak aku. Mungkin sebab aku tak pandai atau pun aku yang tak suka rasa dia. Entah aku pun tak tahu.

So kali ni aku try lah buat carbonara, lagi pun aku suka yang ada cheese ni. Aku pernah makan yang kakak aku buat, dia memang pandai masak masakan macam ni. Tapi aku tak suka rasa dia macam muak sangat, tapi tu dah lama lah. Masa tu aku belom pandai nak masak lagi, maklum lah muda belia lagi masa tu. Hihi

Untuk resepi kali ni aku cari la gak kat gugel kan, tapi tak semua tepati citarasa aku. Aku kan cerewet bab masak memasak ni, hehe. So bila dah hafal resepi apa semua aku buat ikut citarasa aku. Hasil yang memang tak mengecewakan. Sedap & very delicious bak kata omputih. 

Aku guna sos prego Cheese & Herb sebab aku mistaken masa nak beli, confuse sebab tak tahu yang mana satu untuk carbonara. Aku beli yang tin kuning ni. 

sebab masa tu takde tin warna biru yang untuk carbonara tu , so aku rembat je mana yang berkaitan. Lagipun bagi aku sedap kalau ada cheese ditambah lagi mak aku tak nak ada mushroom. Aku buat pekat ye. Baru syok

Jom tengok resepi. 

Setengah paket spaghetti - 250g
50g butter / minyak zaitun / minyak masak - aku guna butter
1 labu bwg besar - warna kuning tu , potong dadu
4 ulas bwg putih -ditumbuk
1 biji capsicum - aku lupa bak beli, warghh ! 
1 keping dada ayam - dihiris halus/dadu
10 ekor udang - ikut suka korang la nak letak byk mana
sosej- aku letak crab stick rolls
cendawan butang - aku tak letak mak aku tak suka
1 tin sos prego cheese & herbs 
2 cawan susu segar - aku guna full cream
1 1/2 st serbuk lada hitam 
1 sb serbuk oregano
3-5 keping slice cheese - aku guna 4 keping


1. Rebus spaghetti dengan sedikit garam n sedikit minyak. Bila dah lembut toskan dan ketepikan dulu. Kita buat sosnya pula ye.
2. Mula-mula cairkan butter , bila dah nak cair masukkan bawang besar dan bwg putih yang dah dipotong. Tumis sampai naik bau.
2. Masukkan hirisan ayam tadi , diikuti crab stick rolls. Kemdian barulah dimasukkan udang.
3. Masukan capsicum yang dah dihiris, serbuk lada hitam dan oregano. Kalau ada cendawan masuklah cendawan masa ni. Kacau rata.
4. Masukkan sos prego cheese & herbs. Guna api kecik tau dan selalu kacau. Takut nanti berketul. Kemudian masukkan  susu. Kacau sampai dia mendidih dan pekat. Lepas tu bolehlah masukkan cheese dan kacau sampai hancur. 
5. Masukkan garam gula ikut citarasa korang ye. Siap.


Hasil yang mebeles. Mak aku cakap sedap, kembang kempis hidungku ! Huhu





0 comments:

Post a Comment